ZRZUĆ ZBĘDNE KILOGRAMY Z PIECZARKAMI


 

Większość z nas musi uważać na to co je, gdyż bardzo szybko może przybrać na wadze.  Zwiększenie masy ciała jest spowodowane zjadaniem większej ilości kilodżuli od tych spalanych w ciągu dnia. Tak więc, aby stracić nadmiar tkanki tłuszczowej, trzeba jeść mniej kilodżuli, a spalać więcej. Są trzy sposoby, aby to osiągnąć:

  • Spożywać jedzenie o mniejszej zawartości kalorii;
  • Palić więcej kilodżuli poprzez bycie aktywniejszym; albo
  • Poprzez połączenie tych dwóch wariantów, jeść mniej kalorii i więcej się ruszać.

W rzeczywistości, mix jakim jest:  zmiana nawyków jedzeniowych i stawanie się bardziej aktywniejszym, zwiększa szansę na długoterminowy sukces utraty wagi.

Żywność o niskiej gęstości energii[1], taka jak owoce, warzywa i grzyby mają zdolność do „wypełnienia” ludzi, unikając w ten sposób nadmiernej konsumpcji żywności. Grzyby, jedne z pokarmów o najniższej gęstości energii, wydają się mieć dodatkową korzyść dla strażnika wagi: mają one zdolność do tłumienia apetytu, na pewno w krótkim okresie.

Gdyby dania mięsne zostały zastąpione pieczarkami, sytości po posiłku zostałaby zwiększona (Cheskin 2008). Pomimo, że posiłek składający się z grzybów  byłby o 420 kJ (100 kcal) uboższy od takiego samego lecz mięsnego, konsumenci faktycznie zjadaliby o 1555 kilodżuli mniej (370 kcal) każdej doby w ciągu czterech dni. To sugeruje, że grzyby mają potężne możliwości w zwiększeniu sytości posiłków. Ta sama grupa badawcza obserwuje teraz rezultaty spożywania grzybów w ciągu 12 miesięcy w odniesieniu do apetytu, aby sprawdzić, czy efekt jest trwały.

Pieczarki idealnie nadają się do kontroli wagi, ponieważ mają niską zawartość tłuszczu, są ubogie w kilodżule i mają niską gęstość energii (patrz Tabela 4). To czyni grzyby idealne dla każdego, w tym tych, którzy mają chorobę serca albo cukrzycę. Jedna porcja pieczarek (100 g albo trzy otwarte pieczarki) mają zaledwie 103 kJ (25 kcal).

Grzyby te, oferują inny zakres składników odżywczych, niż te znalezione w pozostałych warzywach. Bardzo mądrym pomysłem jest dodanie pieczarek do swojej diety, jako jedno z pięciu warzyw serwowanych każdego dnia.

Tabela 4. Gęstość energii w przykładowej żywności

ŻYWNOŚĆ

kJ/100g

Kcal/100g

Pieczarki

103

25

Jabłka

236

56

Młode, ugotowane ziemniaki

263

63

Mleko

278

67

Mleko odtłuszczone

142

34

Fasolka po bretońsku

324

78

Chude mięso wołowe, z grila

746

178

Białe pieczywo

1044

250

Rogaliki, croissant

1512

362

Płatki śniadaniowe

1562

374

Chipsy ziemniaczane

2128

509

Źródło: NUTTAB 2010


 


[1] Gęstość energii = ilość kalorii na gram pokarmu (kcal/g)

.
superbahis