WITAMINA D


 

Witamina D wywołała duże zainteresowanie w tym wieku, została ona odpowiednio połączona z szeregiem korzyści dla ludzkiego organizmu; zdrowymi kośćmi, zapobieganiem krzywicy i osteoporozie, oraz wpływa ona na zmniejszenie ryzyka chorób serca, cukrzycy drugiego typu, nadciśnienia i raka okrężnicy oraz odbytu (Lee 2008; Wang 2008; Dobnig 2008; Holick 2010). W listopadzie 2010 Instytut Medycyny w USA podniósł dzienny poziom zapotrzebowania dla witaminy D.

Zalecane spożycie dzienne witaminy D, dla osoby dorosłej obejmuje od 5 do 15 mcg, większe zapotrzebowanie na tą witaminę mają ludzie starsi. Porównywać to można do typowego spożycia witaminy D, które wynosi 2-3 mcg przez osoby dorosłe (Nowson 2002).

Pieczarki, tak jak ryby, jajka czy też margaryna są źródłem witaminy D. Jest to całkiem naturalne, że w grzybach tych została odnaleziona witamina D2 (ergokalcyferol). Dzikie grzyby, dzięki działaniu promieni słonecznych, przekształcają obfitość ergosterolu (prowitaminy D2) na rzecz ergokalcyferolu. Grzyby w Europie powszechnie mają 2-40 mcg witaminy D/100 g (Mattila 1994; Mattila 2002; Teichmann 2007). Nawet kupne grzyby mogą wytworzyć ponad 20 mcg, gdy zostaną umieszczone w świetle słonecznym na kilka godzin w południowym słońcu (Simon 2011). Skonsumowana witamina D2 zostaje przekształcona w  1, 25 (OH) ergokalcyferol. Zarówno witamina D2 jak i D3 działają w taki sam sposób, w organizmie.

Istnieje niewielka ilość witaminy D w grzybach uprawnych, gdyż nie potrzebują one światła do wzrostu. Rolnicy zazwyczaj nie narażają grzybów na działanie światła poza czynnościami związanymi z uprawą i zbiorem, gdy jest ono niezbędne.  Jednakże, jeżeli grzyby te są wystawione choć na krótkie działanie promieni ultrafioletowych to generują one dawkę witaminy D przewyższającą zalecane dzienne spożycie.

Obecnie, tak ulepszone grzyby w witaminę D dostępne są, w supermarketach, w Australii, USA czy Kanadzie. Rolnicy naśladują naturę poprzez przepuszczanie przez grzyby promieni UV.  Tylko 2-3 sekundy potrzebne są, aby proces konwersji witaminy D został aktywowany.

W wyniku badań na Uniwersytecie Zachodnim w Sydney wykazujących, że światło UV wzmacnia poziom witaminy D w grzybach, australijski przemysł grzybowy udoskonalił techniki US do ich systemu uprawy, tak aby konsumenci w Australii otrzymali ulepszone grzyby w witaminę D w wybranych sklepach; od września 2011 (Koyyalamudi 2009; Koyyalamudi 2011).

Witamina D znajdująca się w grzybach jest łatwa do wchłonięcia (Outila 1999; Jasinghe 2005; Koyyalamudi 2009) i wspiera wzrost kości (Calvo 2012). Istnieje co najmniej 85% zatrzymania witaminy D w dzikich (leśnych) grzybach, po ich usmażeniu w ciągu pięciu minut (Mattila 1999). Ponadto, są bardzo niewielkie straty witaminy D2, kiedy grzyby są chłodzone przez osiem dni (Koyyalamudi 2009) lub nawet trzy miesiące (Mattila 1999). Oznacza to, że grzyby mogą być bardzo użytecznym źródłem witaminy D dla konsumenta, zarówno te spożywane na surowo czy też przetworzone.

Oznacza to, iż witamina D zawarta w pieczarkach może stać się prostym i smacznym sposobem na uzupełnienie twojej codziennej diety.

 

 

.
superbahis